Les Gallerie dell’Accademia tornen a obrir

Les Gallerie dell’Accademia tornen a obrir, desprès de 17 anys d’obres. De fet, el més important dels museus estatals (els altres són de l’ajuntament o privats) de Venècia no va tancar mai completament, però estava permanentment en obres.

L’arquitecte Tobia Scarpa, professional de gran sensibilitat i experiència, va reorganitzar els 3325 metres quadrats del diferents espais de la “Veneta Academia di pittura, scultura e architettura” escola d’art que la Sereníssima va obrir el 1750; el 1807, durant l’ocupació napoleònica, es va traslladar als locals de l’Escola de la Caritat, l’Església de Santa Maria de la Carità i l’ex convent dels Canonges Lateranensos. Des d’ençà les sales s’adaptaren moltes vegades als usos escolars i expositius, sense preveure que l’Accademia esdevindria un dels més importants museus d’Itàlia.

Venecia diferent_Accademia_interno

Hi vaig sovint i, com que hi ha centenars d’obres d’art, intento fer-me un itinerari personal i admirar només les que en aquell moment m’interessen. El que compta de veritat és resistir-se a entrar a totes les sales per no sortir sent víctima de la Síndrome de Stendhal, la malaltia psicosomàtica que causa vertigen, confusió i fins i tot al·lucinacions quan l’individu és exposat a una sobredosi de bellesa artística.

El que t’aconsello és d’anar-hi al mati a primera hora, per no quedar atrapat entre grups de russos (abans eren els japonesos) que no et deixen ni apropar-te als quadres que més t’agraden. Hauràs de ser el primer a entrar, saltant les primeres sales – així com un ciclista que fa un esprint al tram final – i deixar enrere el grup. Llavors et podràs relaxar i gaudir, sol, d’obres de Giorgione, Giovanni Bellini, Vittore Carpaccio, Tintoretto e Tiziano

Ara recordo que, fa anys, es començaven a obrir els museus de nit una vegada per setmana. Em vaig trobar per casualitat al Ponte dell’Accademia, vaig veure els llums encesos, em vaig apropar a l’entrada del museu i vaig poder visitar només amb un altre parella – a sobre, gratis – tota l’Accademia fins a les 11 de la nit. Inoblidable.

Anuncis

Deixa un comentari

Filed under Curiositats, Història, Info pràctiques, Venècia en família

Deixa un comentari

